خانه » مقالات و آموزش » آموزشی » ویژگی های روغن ترانسفورماتور

ویژگی های روغن ترانسفورماتور

ویژگی های روغن ترانسفورماتور

روغن در ترانسفورماتور به عنوان عایق برای مدلاسیون استفاده می شود و همچنین با حرکت روغن داخل ترانسفورماتور عمل انتقال حرارت انجام میگردد. ویژگی های روغن ترانسفورماتور به شرح ذیل است:

۱- استقامت الکتریکی بالا

۲- ضریب تلفات عایقی کم و مقاومت مخصوص زیاد

۳- ویسکوزیت کم (غلظت وچسبندگی پایین): برای اینکه روغن بتواند به راحتی حرکت کند و در لابه لای سیم پیچ ها و مسیر رادیاتورها به گردش درآید و عمل انتقال حرارت را به راحتی انجام دهد، لازم است غلظت روغن کم باشد به عبارت دیگر چسبندگی آن کم باشد.

۴- نقطه اشتعال آن بالا باشد (برای جلوگیری از آتش سوزی روغن در درجه حرارت های بالا باید نقطه شتعال آن بالا باشد و از روغن های نسوز کلردارمیدل استفاده شود)

۵- داشتن حالت سیالی (روانی) در درجه حرارت های پایین. روغن باید حالت روانی و سیالی خود را در درجه حرارت های پایین حفظ کند یعنی باید نقطه انجمادآن خیلی پایین باشد، در غیر این صورت در درجه حرارت های پایین عمل انتقال حرارت با مشکل مواجه می شود.

۶- تولیداسید و رسوبات کم، در غیر این صورت خاصیت عایقی روغن کاهش یافته و در نتیجه باعث پیری روغن می شود.

روغن ترانسفورماتور و اکسیژن

پیشتر به بیان ویژگی های روغن ترانسفورماتور پرداختیم. اکنون به تاثیر اکسیژن بر ویژگی های روغن ترانسفورماتور می پردازیم. درجه حرارت، اکسیداسیون آهن و سیم پیچ ها، تولیدآب واسید، تولید رسوبات عایق روغن در درجه حرارت بالا و … در یک پروسه شیمیایی به تدریج موجب کدر شدن رنگ روغن ترانسفورماتور می شود و تولیداسید و رسوبات می کند که این رسوبات روی عایق های کاغذی قرار گرفته و موجب کاهش قدرت عایقی آنها می شود همچنین با قرار گرفتن روی هسته ترانسفورماتور و در مسیر رادیاتورها کار انتقال حرارت را با مشکل مواجه می سازند که به تدریج باعث پیری روغن می شود.

ویژگی های لازم برای روغن ترانسفورماتور

پیری روغن ترانسفورماتور

روغن را به طور دائم در ترانسفورماتور نمی توان مورداستفاده قرار داد زیرا روغن خاصیت عایقی خود را کم کم از دست می دهد و به حالت پیری می رسد. پیری یکی از مشکلات روغن می باشد که باعث کاسته شدن ضریب اطمینان دستگاه می شود و به کمک پیش بینی های زیر می توان تا حدودی از پیر شدن روغن جلوگیری کرد.

راه های جلوگیری از پیری روغن ترانسفورماتور

۱- محافظت دستگاه در مقابل نفوذ هوا. برای این کار باید ازت را وارد محفظه نموده بطوری که روغن با هوا در تماس نباشد و دستگاه را کاملا بست.

۲- ممانعت شیمیایی از اکسیداسیون و تولید اسید. روغن ترانسفورماتور را می توان طوری ساخت که با اکسیژن ترکیب  نشود که البته از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

۳- کاهش خاصیت کاتالیزوری. با رنگ آمیزی قطعات فلزی و سیم ها می توان خاصیت کاتالیزوری را کاهش داد.

۴- استفاده از رطوبت گیر

آزمایش  روغن ترانسفورماتور

۱- تعیین ولتاژ شکست روغن

۲- آنالیز گازهای حل شده در روغن

۳- اندازه گیری درجه اسیدی روغن با استفاده از معرف های شیمیایی

۴- اندازه گیری ضریب تلفات عایقی

۵- اندازه گیری نقطه اشتعال، انجماد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید