خانه » مقالات و آموزش » سوالات متداول » تفاوت ترانسفورماتورهای روغنی نرمال با ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات

تفاوت ترانسفورماتورهای روغنی نرمال با ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات

تفاوت ترانسفورماتورهای روغنی نرمال با ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات


ملاحظات فنی

در ترانسفورماتورهای روغنی نرمال جنس ورق هسته از نوع M150- 30S 5 با حداکثر تلفات ۱٫۵ وات در هر کیلوگرم می باشد در حالیکه در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات، جنس ورق هسته به کد M105-30P 5 با حداکثر تلفات ۱٫۰۵ وات در هر کیلوگرم بکار رفته است.

با افزایش سطح مقطع سیم پیچ ها در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات، تلفات در حال اتصال ترانسفورماتور به بار و مصرف کننده کاهش یافته است.

در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات از بوشینگ های با مقره بیرونی چهار پله به جای بوشینگ های سه پله استفاده شده است. به این ترتیب طول خزشی بوشینگ افزایش و احتمال وقوع خطا در شرایط محیط آلوده بسیار کمتر شده است. در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات، استقامت الکتریکی در بوشینگ ها ۲۰ میلیمتر بر کیلوولت می باشد در حالیکه در ترانسفورماتورهای روغنی نرمال، مقدار این واحد ۱۶ میلیمتر بر کیلوولت است.

روغن بکار رفته در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات مطابق استاندارد IEC60296 می باشد. در ترانسفورماتورهای روغنی نرمال روغن کلاس یک استفاده می شود.
سه مزیت عمده روغن ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات عبارتند از:
حداقل استقامت الکتریکی ۷۰ کیلوولت
حداکثر نقطه ریزش ۴۰- درجه سانتی گراد
حداکثر گرانروی ۱۲ میلی متر مربع در ثانیه در حالت ۴۰ درجه سانتی گراد
حداقل نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتورهای کم تلفات ۵ درجه پایین تر از روغن ترانسفورماتورهای نرمال است.

ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات قابل بهره برداری تا حداکثر دمای محیط ۴۵ درجه سانتیگراد می باشند در حالیکه حداکثر دمای محیط ترانسفورماتورهای روغنی نرمال ۴۰ درجه سانتیگراد می باشد.

تپ چنجر یا کلید تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات با ظرفیت بیشتر از ۲۰۰ کیلوولت آمپر دارای پنج پله یا پنج حالت است. ترانسفورماتورهای روغنی نرمال در ظرفیت مذکور از تپ چنجر سه پله یا کلید تنظیم ولتاژ سه حالته بهره مند هستند.
 

قیمت

سرمایه اولیه لازم (قیمت) برای خرید ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات، در ظرفیت های مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت ترانسفورماتورهای روغنی نرمال می باشد.

با توجه به کاهش هزینه های انرژی در ترانسفورماتورهای کم تلفات، سرمایه اولیه مازاد به طور میانگین بین ۱۸ تا ۳۴ ماه به مصرف کننده بازگشت خواهد شد و پس از آن ۲۰ درصد نسبت به ترانسفورماتورهای نرمال صرفه جویی در هزینه های انژی مصرفی می شود.


مواد اولیه و متعلقات

ورق هسته، روغن، تپ جنجر (در برخی ظرفیت ها) و بوشینگ در ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات در راستای فراهم نمودن نیازهای فنی با حداقل تلفات تغییر یافته است.


وزن و ابعاد

ابعاد و اوزان ترانسفورماتورهای روغنی کم تلفات تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از ترانسفورماتورهای روغنی نرمال می باشد. 


شکل ظاهری

بوشینگ ترانسفورماتورهای کم تلفات چهار پله دارد و تانک آن از نظر ظاهری بزرگتر از نوع نرمال می باشد.


اطلاعات روی پلاک مشخصات

روی پلاک ترانسفورماتورهای کم تلفات واژه L در انتهای عنوان نوع ترانسفورماتور اضافه شده است، استاندارد روغن، IEC60296 قید شده است و تعداد وضعیت تپ برای ترانسفورماتورهای ۲۰۰ کیلوولت آمپر به بالا عدد ۵ درج شده است.


بهره برداری

ترانسفورماتورهای روغنی نرمال و کم تلفات دارای مشخصات كلی مشابه بوده و می‌توانند بدون تغییر سایر تجهیزات شبكه جایگزین یكدیگر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید