خانه » مقالات و آموزش » آموزشی » سیم پیچ های ترانسفورماتور

سیم پیچ های ترانسفورماتور

سیم پیچ های ترانسفورماتور

سیم پیچ های ترانسفورماتور از اجزای اصلی ترانسفورماتورها هستند که در در طراحی و انتخاب آنها باید به نکات مهمی دقت کرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

در ساختمان سیم پیچ های ترانسفورماتور باید موارد متعددی را در نظر گرفته شوند که در ذیل به مهمترین آن ها اشاره می نماییم:

– در سیم پیچ ها باید جنبه های اقتصادی که همان مصرف مقدار مس و راندمان ترانسفورماتور می باشد، در نظر گرفته شود.
– ساختمان سیم پیچ ها برای رژیم حرارتی که باید در آن کار کند محاسبه شود، زیرا در غیر اینصورت از عمر ترانس کاسته خواهد شد. Oill or Winding Tampreture که در این حالات با توجه به وضعیت آب وهوائی، موقعیت جغرافیایی میزان رطوبت درجه حرارت روغن و سیم پیچ ترانسفورماتور طراحی میشود. در این حالت اگر دمای روغن تا مرز ۹۵ درجه بالا رود وضعیت عادی به محض بالا رفتن درجه حرارت روغن و سیم پیچ از دمای فوق الذکر به بالا ابتدا آژیری توسط رله های حفاظتی ایجاد میشود اگر بالاتر ازحد مجاز ۱۰۵ درجه باشد ترانسفورماتور اصولاً تریپ می خورد.
– سیم پیچ ها در مقابل تنش ها و کشش های حاصل از اتصال کوتاه های ناگهانی مقاوم باشند.
– سیم پیچ ها باید در مقابل اضافه ولتاژهای شبکه، موجی، از نقطه نظر عایقی، مقاومت لازم را دارا باشد.

همانطوریکه از ۴ بند ذکر شده می توان فهمید؛ که مواد فوق از لحاظ بررسی بعضی از پارامتر ها متضاد یکدیگرند. فرضاً وقتی چگالی جریان را با کوچک انتخاب کردن سطح مقطع مس افزایش می دهیم اندازه مس مصرفی را کم می کنیم، لیکن درمقابل حرارت یا انرژی تلف شده بصورت گرمای ژولی را فزایش داده و در نتیجه راندمان را کاسته ایم. در ترانسفورماتورهای با قدرت کم از سیم مسی و یا آلومینیومی و در ترانسفورماتورهای با قدرت زیاد فقط از سیم مسی استفاده می شود. معمولاً ضخامت عایق سیم ها، برحسب قطر ضخامت بیان می گردد و طوری انتخاب می شود که کلاس ولتاژ ترانس داده شده را برآورده نماید. برای ترانسفورماتورهای با ولتاژ بالا و یا بالاتر ضخامت عایقی متغیر خواهد بود رابطه تجربی را برای عایق بندی نسبت به زمین و عایق بندی بین سیم پیچ های فشار قوی و ضعیف نوشت.

سیم پیچ های ترانسفورماتور

ضخامت عایق به میلیمتر

سیم پیچ ترانس ها نسبت به هم در نوع سیم پیچ، تعداد حلقه ها، درجه و اندازه، سیم ها و ضخامت عایق بین حلقه ها متفاوت خواهند بود. هرچه ولتاژ ترانسفورماتور بالاتر رود، تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر میشود و هرچه ظرفیت ترانس بالاتر رود، تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر میشود و هر چه ظرفیت ترانس بیشتر شود، اندازه سیم ها بزرگتر می گردد.

چگالی جریان

چگالی جریان درسیم ها بر مبنای افزایش درجه حرارت محاسبه می شود و بسته به ظرفیت و طراحی ترانس، برای سیم مسی از ۲ تا ۵ / ۴ تغییر می کند و مقدار معمول آن ۵ / ۲ تا ۳ می باشد. در ترانسفورماتورهای کوچک اگر از سیم آلومینیومی استفاده شود، چگالی جریان از ۱ تا ۵ / ۲ تغییر خواهد کرد.

ترتیب قرارگرفتن سیم پیچ های ترانسفورماتور نسبت به هسته

در ترانسفورماتور با هسته ستونی، سیم پیچ ها بصورت استوانه های متحدالمرکزی روی ستونهای هسته قرار می گیرند معمولاً سیم پیچ فشارضعیف در داخل و فشارقوی در خارج واقع می شوند و ترتیب فوق به این دلیل رعایت می شود که عایق کاری فشار ضعیف نسبت به هسته راحت تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید