خانه » مقالات و آموزش » آموزشی » رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور

رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور

رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور

در بهره برداری از ترانسفورماتور انرژی الکتریکی در سیم پیچ ها، هسته، بدنه و دیگر قسمتهای ترانسفورماتور، به هدر می رود و موجب ایجاد حرارت و افزایش دمای ترانسفورماتور می شود. افزایش دمای ترانسفورماتور موجب کاهش عمر مفید ترانسفورماتور می گردد. بنابراین باید از رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور برای کاهش دمای استفاده نمود.

رادیاتور ها که نقش تماس روغن با محیط مجاور را دارند معمولاً از ورقه های فولادی پرس شده به ضخامت هایی در حدود mm۲ / ۱ ساخته می شود. معمولاً رادیاتور ها به کمک لوله هایی موسوم به Header به یکدیگر متصل می شوند. معمولاً رادیاتور ها به کمک پروسه جوشکاری اتوماتیک ساخته می شوند و اکثر کارخانجات سازنده ترانسفورماتور را اقدام به ساخت آن ها نمی نمایند و اصولاً سازندگان خاصی وجود دارد که فقط به ساخت رادیاتور ها اختصاص دارند؛ که از جمله آن ها به کارخانجات نمک در آلمان و تارا در ژاپن می توان اشاره کرد. رادیاتور ها را بسته به موردشان می توان برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی یا پوششهای رنگ مجهز نمود و یا اینکه آن ها را گالوانیزه نمود. رادیاتور ها پس از تولید در کارخانه به صورت روتین مورد آزمایشهای نشستی با فشار هوا در حدود یک اتمسفر قرار می گیرند و پس از نصب روی ترانسفورماتور نیز در هنگام آزمایشهای کارخانه ای مجدداً مورد آزمایش نشستی قرار می گیرند. البته در بعضی از موارد رادیاتورهای تولید شده در کارخانه به عنوان نمونه مورد آزمایش اعمال فشار ۳ اتمسفر با روغن ۹۰ درجه قرار می گیرند.

رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور

رادیاتور ها بسته به نوع اتصالشان به تانک ترانسفورماتور به دو دسته تقسیم می شوند:

– رادیاتورهای نصب شده روی ترانسفورماتور Tank mounted Radiators
– رادیاتورهایی که بصورت جداگانه نصب شده اند Separate mounted Radiators
در مواقعیکه تعداد رادیاتور ها و در مجموع وزن کل مجموعه رادیاتور ها خیلی زیاد باشد. بخصوص که با نگهدارنده های معمولی نتوان آن ها را مستقیماً به تانک متصل نمود از مجموعه رادیاتورهایی استفاده استفاده می شود که بصورت جداگانه روی فونداسیون نصب شده و سپس مجموعه بهم مرتبط توسط دو یا چند لوله به ترانسفورماتور متصل می گردد.

فن ها

در اکثر ترانسفورماتور ها جهت تسریع درتبادل حرارت روغن، علاوه بر رادیاتور ها از فن که بطور افقی و عمودی بسته به طرح در جاهایی متفاوت نصب می گردند. نیزاستفاده میشود که در صورت روشن بودن فن ها با فشار دربین رادیاتور ها عبور کرده و باعث خنک شدن روغن و نتیجتاً ترانسفورماتور می گردد.

پمپ ها

در بعضی از ترانسفورماتور ها برای تسریع در تبادل حرارت روغن با گردش سریع روغن در رادیاتور ها علاوه بر رادیاتور ها و فن از پمپ نیز استفاده می گردد. این پمپ بین تانک اصلی ترانسفورماتور و رادیاتور نصب می گردد. لازم به ذکر است که در برخی ترانسفورماتور ها به منظور مؤثر نمودن تبادل حرارت از سیستم کانالیزه کردن مسیر روغن به داخل اکتیو پارت استفاده می گردد؛ که آن را بطور اختصار با نماد ODAF یعنی Oildirected Airforcod نشان می دهند.

همانگونه که مشاهده میشود نقش رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور ، نقش بسیار مهمی است و استفاده از  رادیاتور ها و فن ها در ترانسفورماتور در عمر ترانسفورماتور تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید