خانه » مقالات و آموزش » آموزشی » خطا در ترانسفورماتور

خطا در ترانسفورماتور

خطا در ترانسفورماتور

ترانسفورماتور از اجزای مهم و پر بازده سیستم های قدرت هستند که بروز خطا و عیب در آن ها باید به موقع تشخیص داداه شده و رفع گردد. اکثر خطا در ترانسفورماتور نتیجه اشکال در عایق ها هستند. این موارد شامل نقص یا معیوب بودن نصب، معیوب بودن عایق، اتصال کوتاه و آسیبهای ناشی از ولتاژ ضربه ای (مانند صاعقه) می باشند.

خطر عیب در ترانسفورماتور دارای دو بعد می باشد: تعداد خطا و شدت خطا. اکثر خطاهای ترانسفورماتور نتیجه اشکال در عایق ها هستند. این موارد شامل نقص یا معیوب بودن نصب، معیوب بودن عایق، اتصال کوتاه و آسیبهای ناشی از ولتاژ ضربه ای (مانند صاعقه) می باشند.

انواع داخلی خطا در ترانسفورماتور

– خطاهای سیم پیچ که بیشتر در اثر اتصال کوتاه اتفاق می افتند (خطای چرخشی، خطای فاز به فاز، فاز به زمین، خطای سیم باز).
– خطای هسته (معیوب بودن عایق هسته، قطع شدن ورقه های ترانس).
– خطاهای ترمینالی (اتصالات آزاد، اتصال کوتاه).
– خطای تعویض تپ زیر بار یا تپ چنجر (مکانیکی، الکتریکی، اتصال کوتاه).
– عملکرد وضعیت غیرعادی (اضافه شار، اضافه ولتاژ، اضافه بار).
– خطاهای خارجی.

خطا در ترانسفورماتور

عوامل دیگر خطا در ترانسفورماتور که باعث معیوب شدن ترانسفورماتور می شوند

– اضافه بار: اگر بار ترانسفورماتور ها از بار نامی تجاوز کند در این صورت خطایی که به وجود می آید ناشی از اضافه بار می باشد.
– ولتاژ هجومی خط: خطاهای ناشی از کلید زنی، ولتاژهای سوزنی، صاعقه ها، خطاهای خط و دیگر عدم تعادل های انتقال و توزیع که نیاز به مراقبت بیشتر دارند و باید از حفاظت ولتاژ ناگهانی یا محدود کننده سیم پیچ و مقاومت اتصال کوتاه در برابر آن ها استفاده کرد.
– اتصالات شل: اتصالات شل، اتصال فلزات ناهمگون، درست نپیچیدن اتصالات پیچی و غیره می توانند همچنین ترانسفوماتور را به سمت خطا هدایت کنند.
– آلوده شدن روغن: آلوده شدن روغن دراثر رسوب گل و لای، باقیماندن کربن دراثر تخلیه الکتریکی و زیاد بودن رطوبت روغن اغلب می تواند سبب شود که در ترانسفورماتور خطا رخ دهد.
– خطای طراحی کارخانه: همچنین این وضعیت شامل آزاد شدن یا حمایت نشدن فاز، شل بودن قفل و بستها، نامرغوب بودن جوش، مناسب نبودن عایق هسته، قوی بودن اتصال کوتاه و اشیا اضافی خارج از مخزن می شود.
– تعمیر و نگهداری ناقص: بهره برداری و نگهداری نامساعد یکی از علتهای اصلی خطا در ترانس می باشد. قطع شدن یا کنترل نامناسب ترانسفورماتور شامل تلفات خنک کنندگی، جمع شدن گرد و خاک و روغن و فرسودگی می باشد.
– عوامل بیرونی: چندین عامل خارجی مانند طغیان کردن، آتش سوزی و انفجار، صاعقه و رطوبت می تواند باعث شود که خطا در ترانسفورماتور اتفاق بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید