خانه » معرفی محصولات » ترانسفورماتورهای روغنی کنسرواتوری

ترانسفورماتورهای روغنی کنسرواتوری

این محصول ازمهمترین تولیدات گروه ایران ترانسفو می باشد که که از سال ۱۳۴۶ خورشيدي با دانش فنی شرکت زیمنس آلمان شروع به تولید گردید و مشخصات فنی ترانسفورماتورها بر اساس آخرین نسخ استانداردهای بین المللی BS,DIN,IEC و یا استانداردهای ملی می باشد و اين شرکت دارای گواهينامه استاندارد مديريت كيفيت ISO ۹۰۰۱-۲۰۰۸ بوده و محصولات اين شرکت دارای گواهينامه های استانداردISO ۱۴۰۰۱ وOHSAS ۱۸۰۰۱ و تايپ تست از آزمايشگاه هاي مرجعCESI وKEMAمی باشند.توان تولیدی از ۲۵ تا ۵۰۰۰ کیلوولت آمپر و ولتاژ تا ۳۶کیلوولت قابل طراحی و تولید است.

اجزاء تشکیل دهنده

 هسته مغناطیسی:

هسته ترانسفورماتورها از ورقهای فولاد سیلیکونی نورد سرد شده با تلفات هیسترزیس کم و در ضخامتهای ۳/۰ یا ۰ /۲۷ میلیمتر ساخته می شود این ورقها در دو طرف دارای پوشش عایقی جهت افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش تلفات جریان های گردابی می باشند. برش و چيدمان ورقهاي هسته توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك GEORG كه داراي بالاترين دقت و كيفيت در سطح جهان مي باشد، انجام مي شود.

جهت حصول مناسب ترین شرایط برای شار مغناطیسی خصوصا در محل اتصال یوغها به بازوها موارد ذیل لحاظ می گردد:

– حداکثر چگالی شار در حدود ۶/۱ – ۱/ ۷ تسلا می باشد.

– چیدمان ورقهای هسته به دو صورت OVER-LAP, STEP-LAP امکان پذیر خواهد بود که به صورت روتین به روش پله ای Step-Lapمی باشد.

اجزاء تشکیل دهنده هسته مغناطیسی هسته ترانسفورماتورها از ورقهای فولاد سیلیکونی نورد سرد شده با تلفات هیسترزیس کم و در ضخامتهای۳/۰ یا ۰ /۲۷ میلیمتر ساخته می شود این ورقها در دو طرف دارای پوشش عایقی جهت افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش تلفات جریان های گردابی می باشند جهت حصول مناسب ترین شرایط برای شار مغناطیسی خصوصا در محل اتصال یوغها به بازوها موارد ذیل لحاظ می گردد. – حداکثر چگالی شار در حدود ۶/۱ – ۱/ ۷ تسلا می باشد. – چیدمان ورقهای هسته به دو صورت OVER-LAP, STEP-LAP امکان پذیر خواهد بود که به صورت روتین به روش پله ایStep-Lap می باشد.

سیم پیچها :

سیم پیچ فشار ضعیف (LV)معمولا از فویل و یا سیم تخت مسی با عایق کاغذ پیچیده می شود در سیم پیچهای فویلی از نوع کاغذ چسبدار (D.D.P)به عنوان عایق بین لایه های فویل استفاده می شود که در طی فرایند کوره باعث صلب و یکپارچه شدن سیم پیچ شده به نحوی که در برابر نیروهای اتصال کوتاه کاملا مقاوم می گردد همچنین این نوع سیم پیچها به دلیل یکپارچه بودن فویل در جهت محور سیم پیچ و لذا عدم استفاده از عایق در این راستا دچار فشردگی محوری نشده و تحمل بسیار خوبی در برابر نیروهای اتصال کوتاه دارد در ضمن فرم استوانه ای سیم پیچ هم بیشترین استقامت را در مقابل نیروهای شعاعی اتصال کوتاه ایجاد می کند از سوی دیگر سیم پیچ فشار قوی (HV)معمولا از سیم گرد لاکی و یا سیم تخت با عایق کاغذی به شکل لایه ای و یا دیسکی (بشقابی) ساخته می شود محل خروج سرسیم پله های تنظیم ولتاژ با شمارش دقیق تعداد دور توسط ماشینهای سیم پیچی تعیین می گردد طراحی و اجرای ساختار عایقی سیم پیچها به نحوی است که استقامت لازم برای تستهای دی الکتریک استاندارد را برآورده می نماید مواد عایقی مورد استفاده با پایه سلولوزی و دارای کلاس حرارتی Aبوده و تحمل دمای ۱۰۵درجه را به طور پیوسته دارد.سیم پیچ فشار ضعیف (LV)معمولا از فویل و یا سیم تخت مسی با عایق کاغذ پیچیده می شود در سیم پیچهای فویلی از نوع کاغذ چسبدار (D.D.P)به عنوان عایق بین لایه های فویل استفاده می شود که در طی فرایند کوره باعث صلب و یکپارچه شدن سیم پیچ شده به نحوی که در برابر نیروهای اتصال کوتاه کاملا مقاوم می گردد همچنین این نوع سیم پیچها به دلیل یکپارچه بودن فویل در جهت سیم پیچ فشار ضعیف (LV)معمولا از فویل و یا سیم تخت مسی با عایق کاغذ پیچیده می شود در سیم پیچهای فویلی از نوع کاغذ چسبدار (D.D.P)به عنوان عایق بین لایه های فویل استفاده می شود که در طی فرایند کوره باعث صلب و یکپارچه شدن سیم پیچ شده به نحوی که در برابر نیروهای اتصال کوتاه کاملا مقاوم می گردد همچنین این نوع سیم پیچها به دلیل یکپارچه بودن فویل در جهت محور سیم پیچ و لذا عدم استفاده از عایق در این راستا دچار فشردگی محوری نشده و تحمل بسیار خوبی در برابر نیروهای اتصال کوتاه دارد در ضمن فرم استوانه ای سیم پیچ هم بیشترین استقامت را در مقابل نیروهای شعاعی اتصال کوتاه ایجاد می کند از سوی دیگر سیم پیچ فشار قوی (HV)معمولا از سیم گرد لاکی و یا سیم تخت با عایق کاغذی به شکل لایه ای و یا دیسکی (بشقابی) ساخته می شود محل خروج سرسیم پله های تنظیم ولتاژ با شمارش دقیق تعداد دور توسط ماشینهای سیم پیچی تعیین می گردد طراحی و اجرای ساختار عایقی سیم پیچها به نحوی است که استقامت لازم برای تستهای دی الکتریک استاندارد را برآورده می نماید مواد عایقی مورد استفاده با پایه سلولوزی و دارای کلاس حرارتی Aبوده و تحمل دمای ۱۰۵درجه را به طور پیوسته دارد.

روغن:

روغن در ترانسفورماتور به عنوان مایع خنک کننده ، عایق و انتقال دهنده اطلاعات استفاده می شود.روغنهای مورد استفاده به طور معمول از نوع روغن معدنی و مطابق استاندارد بین المللی می باشد و در صورت درخواست خریدار از روغنهای سینتتیک مانند روغنهای سیلیکونی یا MIDELکه دارای نقطه اشتعال (flash point)بالاتری هستند نیز استفاده می گردد.

روغن در ترانسفورماتور به عنوان مایع خنک کننده ، عایق و انتقال دهنده اطلاعات استفاده می شود.روغنهای مورد استفاده به طور معمول از نوع روغن معدنی و مطابق استاندارد بین المللی می باشد و در صورت درخواست خریدار از روغنهای سینتتیک مانند روغنهای سیلیکونی یا MIDELکه دارای نقطه اشتعال (flash point)بالاتری هستند نیز استفاده می گردد.

 مخزن :

مخزن ترانسفورماتورهاي توزيع علاوه بر اينكه قسمت فعال يا اكتيوپارت ترانسفورماتور و روغن دي الكتريك را در خود جاي داده وظيفه خنك كنندگي ترانسفورمتور را نيز انجام مي دهد. مخزن از سه قسمت اصلي كل، ديواره ها و قاب كه توسط عمليات جوشكاري به يكديگر متصل شده اند تشكيل شده است. سطوح خنك كنندگي يا همان ديواره هاي مخزن بصورت سطح اف و يا سطوح كنگره اي شكل كه اصطلاحا پره نيز گفته مي شوند، نقش اصلي در خنك كاري ترانسفورماتور را بعهده دارند.مخزن ترانسفورماتورهاي توزيع علاوه بر اينكه قسمت فعال يا اكتيوپارت ترانسفورماتور و روغن دي الكتريك را در خود جاي داده وظيفه خنك كنندگي ترانسفورمتور را نيز انجام مي دهد. مخزن از سه قسمت اصلي كل، ديواره ها و قاب كه توسط عمليات جوشكاري به يكديگر متصل شده اند تشكيل شده است. سطوح خنك كنندگي يا همان ديواره هاي مخزن بصورت سطح اف و يا سطوح كنگره اي شكل كه اصطلاحا پره نيز گفته مي شوند، نقش اصلي در خنك كاري ترانسفورماتور را بعهده دارند.

منبع انبساط:

در ترانسفورماتورهای کنسرواتوری جهت جبران انبساط و انقباض در حالت افزایش و یا کاهش دمای روغن ترانسفورماتور از منبع انبساط استفاده می شود. اندازه و حجم منبع انبساط به ابعاد مخزن و تغییرات دمایی روغن ترانسفورماتور در هنگام بهره برداری بستگی دارد . روغن منبع انبساط از طریق لوله ای به مخزن ارتباط داده می شود. بدين ترتيب روغن داخل مخزن براحتي به طرف منبع انبساط و يا بلعكس منتقل خواهد شد.در صورت نياز از يك رله بوخهلتس در اين مسير استفاده مي شود.

تجهیزات ترانسفورماتور و دستگاههاي حفاظتي:

تجهیزات این نوع محصول شامل کلید تنظیم ولتاژ ، بوشينگ هاي فشار قوي و ضعيف، دستگاه رطوبت گیر، رله بوخهلتس (جهت بعضی از توانها)، ترمومتر روغن نما( جهت بعضی از توانها)، روغن نماي مغناطيسي و … مي باشد.

تست ترانسفورماتورها :

به منظور تایید مشخصات فنی و اطمینان از عملکرد ترانسفورماتورها آزمایشات سری(Routine) مطابق استانداردIEC۶۰۰ ۷۹ بر روی کلیه این محصولات انجام و گواهی مربوطه صادر و تحویل خریدار خواهد شد و در صورت درخواست خریدار تستهای نوعی(Type) و ویژه(special) مطابق استانداردIEC۶۰۰ ۷۹ قابل انجام می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید